KAJIAN PETROGRAFI
4:11 AM | Author: matgeo
Waa..lamenye aku tak tulis blog..sebab minggu ni n 2 minggu akan datang merupakan masa yg aku akan bertungkus-lumus menyiapkan tesis...
Tajuknya: Penilaian hakisan di kawasan Hulu Kelang, Selangor..

Hmmm...hari ni maybe aku boleh share antara lab work yang aku kena wat iaitu kajian petrografi. kajian ni memerlukan aku membuat sampel dalam bentuk keratan nipis @ thin section. kemudian tugasku adalah mencerap sampel tadi dibawah mikroskop petrografi...bunyinya macam mudah, tapi memerlukan kemahiran, kesabaran dan ilmu yang tinngi sekali.

ni proses memotong batu kepada bentuk yang cantik seperti yang diingini.
lepas potong ni ada lagi proses yang kompleks diamana batu tersebut perlulah dilekatkan pada slaid kaca.
Then batu itu dinipiskan sehingalah mencapai lebih kurang 30 micron meter.








Pencerapan dibawah mikroskop ni antara kegemaran aku. 'rocks can be so magneficent under microscop'.
jadi, tugasku adalah :
1. kenal mineral yang ada
2. anggar peratus mineral
3. kenalpasti
-hubungan antara mineral..cth: mana yg trbentuk dulu.
-batu ni berasal dan terbentuk kat mana



Akhirnya, inilah antara gambar sampel-sampel aku yang telah berjaya disiapkan.



Syis Formasi Dinding













Granit Banjaran besar











kajian petrografi bagi aku merupakan ilmu asas sebagai geologist..such a shame if we can't identify them...

"Batu..makhluk diam yang tidak berkata-kata, namun memberi jawapan tanpa perlu berbicara"
This entry was posted on 4:11 AM and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

3 comments:

On March 28, 2009 at 11:22 PM , LIFE said...

can you describe ape tu Syis Formasi Dinding?

kalu batu-bata yang wat uma tu..
tu batu ape..?
heh!
nape tak guna batu sungai ke..
tu cem tanah liat je..

curious!!!!!!!

 
On March 29, 2009 at 5:30 AM , matgeo said...

hmm..soalan yang bagus..

syis- sejenis batu. mineral di cam da kena penyek dan tersusun memanjang dalam satu arah.so,akan nampak amcam berlapis

formasi dinding-nama kumpulan batuan kat situ yang mempunyai ciri-ciri sama

batu bata wat umah yg kelabu tu bukan batu origanal..ianya tanah liat yang dibentuk dalam bentuk empat segi dan dibakar dalam relau, khas berbentuk iglu... Setelah dua tiga hari dibakar, warnanya berubah menjadi kemerah-merahan

 
On March 31, 2009 at 9:45 PM , LIFE said...

hehe
sje test kamu

k...
(^^)